Materialul oferă o soluție de deșeuri zero la o provocare masivă de mediu – construcția, renovarea și demolarea reprezintă aproximativ 50% din deșeurile produse anual în întreaga lume, în timp ce aproximativ 1 miliard de anvelope de reziduri sunt generate la nivel global în fiecare an.

Cercetătorii au arătat cum un amestec de anvelope vechi și moloz pentru construcții ar putea fi utilizat ca material durabil pentru realizarea drumurilor, într-o soluție de deșeuri zero pentru a stimula reciclarea și pentru a sprijini economia circulară.

Noul material, dezvoltat de cercetătorii de la Universitatea RMIT din Melbourne, Australia, este primul care combină molozul reciclat și cauciucul într-un amestec care este precis optimizat pentru a respecta standardele de siguranță în domeniul ingineriei rutiere.

Proiectat pentru a fi utilizat pentru straturile de bază, amestecul reciclat este mai flexibil decât materialele standard, ceea ce face ca drumurile să fie mai puțin predispuse la fisurare.

“Bazele rutiere tradiționale sunt realizate din materiale virgine nesustenabile – piatră de piatră și nisip natural”, a spus Boroujeni.

„Materialul nostru combinat este o alternativă 100% reciclată, care oferă o nouă modalitate de reutilizare a deseurilor de construcții, în timp ce se execută puternic pe criterii cheie precum flexibilitatea, rezistența și deformarea permanentă”.

“Pe măsură ce ne îndreptăm către o economie circulară care poate elimina deșeurile și poate sprijini utilizarea continuă a resurselor, amestecul nostru reciclat este alegerea potrivită pentru drumuri mai bune și un mediu mai bun.”

În Australia, doar 16% din anvelope sunt reciclate pe piața internă. Aproximativ 3,15 milioane de tone de moloz pentru construcții – cunoscut sub numele de agregat de beton reciclat (RCA) – sunt adăugate în stocuri în fiecare an în loc să fie refolosite.

În 2019, guvernele federale și de stat au convenit să interzică exportul anumitor materiale reziduale, cu scopul de a construi capacitatea Australiei de a genera mărfuri reciclate cu valoare ridicată și cerere asociată. Ca parte a acordului, anvelopele uzate întregi vor fi interzise exportului până în decembrie 2021.

Pe drumul către o economie circulară

Drumurile sunt formate din patru straturi – subgrade, bază și sub-bază, cu asfalt în partea de sus.

Toate straturile trebuie să fie suficient de puternice pentru a rezista la presiunile vehiculelor grele, în timp ce trebuie să fie suficient de flexibile pentru a permite cantitatea corectă de mișcare, astfel încât un drum să nu se prăbușească cu ușurință.

RCA poate fi utilizat de la sine pentru straturile de bază ale drumului, dar adăugarea de cauciuc reciclat poate îmbunătăți semnificativ produsul finit.

Cercetătorii au folosit utilaje speciale pentru a evalua performanța materialului amestecat sub forța de frecare sau efortul de forfecare și au comparat diferite tipuri de cauciuc marunt (fin și grosier) amestecate în RCA la diferite raporturi.

Echipa a identificat un amestec optim – 0,5% cauciuc fin la 99,5% RCA – care a furnizat rezistența la forfecare, menținând în același timp o bună coeziune între cele două materiale.

Jie Li, investigatorul șef a spus că, în timp ce reciclarea deșeurilor de construcții și a anvelopelor din resturi crește, ambele industrii au continuat să producă deșeuri semnificativ mai multe decât sunt refolosite în prezent.

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here