Respirația este de obicei un proces inconștient. Cu toate acestea, există câteva modalități optime de a respira.

Acest articol privește ce se întâmplă în corpul unei persoane atunci când respiră.

De asemenea, oferă câteva sfaturi și exerciții pentru îmbunătățirea eficienței respirației. Acestea sunt potrivite persoanelor cu afecțiuni respiratorii și celor fără ele.

Ce se întâmplă când o persoană respiră?
Respirația prin nas poate face ca plămânii să funcționeze mai eficient.
Respirația este un proces complex de schimb de aer care implică următoarele părți ale corpului:

Plămânii: Acestea sunt o pereche de organe spongioase care stau de o parte și de alta a pieptului. Fiecare plămân este înconjurat de o membrană subțire numită pleură, care protejează plămânul și îi permite să alunece înainte și înapoi în timpul respirației.
Diafragma: Acesta este un mușchi subțire care stă sub plămâni și deasupra cavității abdominale. Mișcarea sa în sus și în jos ajută plămânii să se contracte și să se extindă.
Mușchii intercostali: aceștia sunt mușchii care se afla între coaste. Ei ajută respirația ajutând cavitatea toracică să se extindă și să se contracte.
Plămânii, diafragma și mușchii intercostali lucrează împreună pentru a permite unei persoane să respire.

Care este modul corect de a respira?
Deși respirația este un proces natural, unii oameni pot fi surprinși să afle că există un mod corect și greșit de a respira.

Asociația Americană a Plămânului (ALA) oferă următoarele sfaturi despre cum să respirați corect.

Folosește nasul
Respirația prin nas face ca plămânii să funcționeze mai eficient. De asemenea, facilitează aportul de oxid nitric, care ajută la transportul oxigenului în întregul corp.

Respirația prin nas permite, de asemenea, nările să filtrează toxinele și alergenii din aer, împiedicând astfel intrarea lor în organism.

Folosiți burtica
Cea mai eficientă cale de a respira este prin aducerea aerului către burtă. Pe măsură ce diafragma se contractă, burta se extinde pentru a umple plămânii cu aer.

„Respirația din burtă” este eficientă, deoarece trage plămânii în jos, creând o presiune negativă în interiorul pieptului. Acest lucru aduce aer în plămâni.

Sfaturi pentru respirație sănătoasă și plămâni
Următoarele sfaturi pot ajuta la susținerea respirației și la menținerea sănătății pulmonare.

Împreună, plămânii și rinichii mențin pH-ul sângelui într-un interval  pentru a permite organismului să funcționeze corect. Receptorii din organism monitorizează pH-ul sângelui și nivelul oxigenului. Acești receptori trimit semnale către creier, care, la rândul lor, trimit impulsuri nervoase care spun organismului cât de des trebuie să respire și cât de profund.

Mențineți un stil de viață sănătos
Oamenii își pot îmbunătăți respirația prin menținerea unui stil de viață sănătos. Încerca:

Exerciții fizice în mod regulat: Exersarea aerobă regulată ajută la îmbunătățirea capacității pulmonare, care este cantitatea de oxigen pe care o persoană o poate lua cu fiecare respirație.
Evitarea meselor mari: Mesele copioase pot provoca balonări abdominale. Când abdomenul este balonat, acesta poate apăsa împotriva diafragmei, împiedicându-o să se deplaseze eficient în sus și în jos. Acest lucru poate duce la scurtarea respirației. Persoanele predispuse la balonare ar trebui să opteze pentru mese mai mici, mai dese.
Menținerea unei greutăți moderate:excesul de greutate crește riscul unei persoane de a întâmpina dificultăți de respirație, cum ar fi apneea obstructivă de somn. Oamenii pot reduce acest risc menținând o greutate moderată.
Renunțarea la fumat: Plămânii conțin mici saci de aer numiți alveole, care sunt responsabili de schimbul de oxigen și dioxid de carbon între plămâni și vasele de sânge capilare. Fumatul dăunează alveolelor, ceea ce le face mai puțin eficiente.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here